Ouranos, ο άνθρωπος πίσω από το πρώτο πιστοποιημένο ελληνικό UAV ανοίγει τα χαρτιά του

- Advertisement -

Το πρωτοποριακό ελληνικό μη επανδρωμένο σύστημα «ΟURΑΝΟS» της εταιρείας ALTUS είναι το πρώτο που πιστοποιήθηκε επίσημα από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Και υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό.

Καταρχάς, πρόκειται για ένα σύστημα σταθερής πτέρυγας, με ιδιαίτερη έμφαση στον αρθρωτό σχεδιασμό του, τη γρήγορη συναρμολόγηση του και την ευκολία στη χρήση του. Ο υψηλής αξιοπιστίας εμβολοφόρος κινητήρας του, τύπου EFI (Electronic Fuel Injection), σε συνδυασμό με των υψηλών αεροδυναμικών επιδόσεων σχεδιασμό του, επιτυγχάνει αυτονομία πτήσης μεγαλύτερη των 10 ωρών, με ωφέλιμο φορτίο 10 κιλών. Δεδομένων των επιδόσεών του, ο Ouranos αποτελεί ιδανική λύση για ένα μεγάλο εύρος αποστολών εναέριας επιτήρησης και συλλογής δεδομένων.

Το Ouranos ανοίγει τον δρόμο για την κατασκευή κι ανάπτυξη κι άλλων ελληνικών μη επανδρωμένων πτητικών μέσων, βάζοντας ουσιαστικά τη χώρα μας στον χάρτη του κόσμου των ΣμηΕΑ.

Το idrones.gr συνομίλησε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Altus, Ζαχαρία Σαρρή!

Διαβάστε τη συνέντευξη:

Idrones.gr: Για ποιον λόγο θεωρείτε ότι το Ouranos ήταν το πρώτο ελληνικής κατασκευής drone που πιστοποιήθηκε για την πτητική του ικανότητα από την ΥΠΑ; Ποια στοιχεία είναι αυτά που του προσέφεραν αυτή την άτυπη «διάκριση»;

Ζαχαρίας Σαρρής: Ο Ουρανός είναι το πρώτο και μοναδικό έως σήμερα ΣμηΕΑ της κατηγορίας σταθερής πτέρυγας έως 25kg (FW κατηγόριας C), το οποίο αξιολογήθηκε και δοκιμάστηκε βάση των πτητικών Προτύπων της ΥΠΑ και κατάφερε να αποκτήσει το «Ειδικό Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας» από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Για την απόκτηση της αναφερόμενηςΠιστοποίησης, ο Ουρανός, έπρεπε να ανταποκριθεί και να αποδείξει, είτε μέσω στατικών, είτε μέσω πτητικών δόκιμων, ότι έχει τον κατάλληλο σχεδιασμό ως σύστημα και τις κατάλληλες διατάξεις υποσυστημάτων οι οποίες αποσκοπούν στη μείωση του πτητικού ρίσκου σε μια δύσκολη στιγμή ( πχ. παρεμβολή GPS, αστοχία γεννήτριας ρεύματος, κλπ). 

Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, πρέπει κάποιος να δει το ΣμηΕΑ ως σύστημα και όχι μεμονωμένα ως μια εναέρια πλατφόρμα (αεροπλάνο). Για να το θέσω απλά,  η καινοτομία του Ουρανού έναντι άλλων συστημάτων, δεν έγκειται στον σχεδιασμό ενός μόνο υποσυστήματος του, όπω ςπ.χ. είναι το αεροσκάφος, αλλά στη δομή και αρχιτεκτονική του όλου συστήματος (αεροσκάφος, σταθμόςεδάφους, σύστημα ραδιοζευξης, φορτία, κλπ), μέσω της οποίας εξασφαλίζονται οι μέγιστες επιχειρησιακές δυνατότητες και η ασφάλεια πτήσεων. 

Ποιοι είναι οι κύριοι πελάτες, αυτή τη στιγμή, του Ouranos, και σε ποιες χρήσεις αξιοποιείται  στη χώρα μας;

Έως σήμερα, ο Oυρανός έχει αξιοποιηθεί επιχειρησιακά από την EMSA (European Maritime Safety Agency) σε αποστολέ ςθαλάσσιας επιτήρησης και μέτρησης ρύπων, ενώ έχει παρουσιαστεί έντονο ενδιαφέρον από πελάτες εσωτερικού και εξωτερικού για αξιοποίηση του σε αποστολές ISR (Intelligence Surveillance and Reconnaissance), έρευνας και διάσωσης, επιτήρησης συνόρων, και πολλές άλλες.

Το γεγονός ότι απαιτούνται 4 χειριστές για την πτήση του, θεωρείτε ότι αποτελεί μειονέκτημα στη γενική του λειτουργία, κι αν όχι γιατί;

Για την προετοιμασία και πτήση του συστήματος απαιτείται ομάδα τεσσάρων ατόμων, δύο χειρίστων και δύο τεχνικών. Ο αριθμός αυτός θεωρείται μικρός για συστήματα αυτής της κατηγορίας (συνήθως απαιτείται ομάδα έξι ατόμων από ανάλογα συστήματα), καθόσον για μια πτήση δέκα ωρών, πρέπει να εξασφαλίζεται η εναλλαγή των χειριστών για την ξεκούραση τους (crew rotation), η σωστή τήρηση των προ πτήσεως ελέγχων (πολλές φορές απαιτούνται από την διαδικασία και Cross Checks), όπωςκαι να εξασφαλίζονται κατά την διάρκεια της επιχείρησης οι εφεδρείες σε ανθρώπινο δυναμικό.

Υπάρχει ενδιαφέρον από το εξωτερικό; Από ποιους και σε τι τομείς;

Όπως  ανάφερα και στην προηγούμενη ερώτηση, πράγματι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από φορείς και εταιρείες του εξωτερικού για την αξιοποίηση του συστήματος Ουρανού, σε πληθώρα εφαρμογών. 

Θεωρείτε ότι η χώρα μας αξιοποιεί όσο θα έπρεπε τις δυνατότητες που διανοίγονται με την αξιοποίηση των μη επανδρωμένων πτητικών μέσων, σε διάφορους τομείς;

Η αξιοποίηση των Μη Επανδρωμένων πτητικών μέσων τόσο από τον δημόσιο, όσο και από τον ιδιωτικό τομέα μπορεί να δώσει λύσεις σε πολλά ζητήματα τα οποία μας απασχολούν ως χώρα και ως πολίτες στην καθημερινότητα μας. Ξεκινώντας από ζητήματα όπως η επιτήρηση των συνόρων μας, ή η άμεση ανταπόκριση του κρατικού μηχανισμού σε περιστατικά πολιτικής προστασίας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής (φυσικές καταστραφές, κλπ), μέχρι και σε πιο απλά ζητήματα όπως είναι η χαρτογράφηση και η καταγραφή της περιουσίας μας. Σε αυτά τα ζητήματα βλέπουμε διαφορετική αντιμετώπιση του κράτους, αναλόγως του φορέα και το επίπεδο ενδιαφέροντος. Πολλές  φορές έχουμε λειτουργήσει ως χώρα γρήγορα και αποτελεσματικά, όπως στην περίπτωση της δημιουργίας και εφαρμογής του κανονιστικού πλαισίου για την χρήση ΣμηΕΑ στην Ελλάδα, και άλλες φορές έχουμε χαμηλούς ρυθμούς ανταπόκρισης όπως για παράδειγμα η αξιοποίησή τους σε εφαρμογές πολιτικής προστασίας.

Τέλος επί του θέματος, θεωρώ ότι στην Ελλάδα υπάρχει η βάση και η δυναμικήγια την εξέλιξη της εγχώριας αγοράς ΣμηΕΑ, όπως επίσης και το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό για την ανάπτυξη και δημιουργία καινοτόμων συναφών τεχνολογιών και προϊόντων.

Έπειτα από την κατασκευή αυτού του πολύ πετυχημένου πτητικού μέσου, ποια είναι τα επόμενα σχέδια για την εταιρεία σας; 

Ο προσανατολισμός της εταιρίας κοιτά πέρα από την Ελληνική επικράτεια. Κατά συνέπεια πρόθεσή μας είναι να αποκτήσουμε για το επιτυχημένο πτητικό μας μέσο και Ευρωπαϊκή πιστοποίηση από την EASA.

Όσον αφορά στα επόμενα μας σχέδια, ήδη δουλεύουμε με τους συνεργάτες μας στο ΑΠΘ για το επόμενο σύστημα, το οποίο θα συγκεντρώνει στοιχεία από την πολυετή εμπειρία μας σε επιχειρήσεις με ΣμηΕΑ σε διάφορα θέατρα επιχειρήσεων και ευελπιστούμε να το παρουσιάσουμε στην διεθνή αγορά το ερχόμενο καλοκαίρι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

- Advertisement -
- Advertisement -

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ